FOREDRAG

 

FOREDRAG


 

LYSBILLED-FOREDRAG

i powerpoint om fotografi og litteratur

 v/ Finn Thrane

 

  1. FOTOGRAFI SOM KUNST – at kuratere er at dirigere
  2. HUMOR MED KAMERAET- 100 års lystrejse med store og kloge fotografer
  3. HULKAMERA – det langsomme fotografi
  4. KÅRE KIVIJÄRVI - norsk rejse gennem fotohistorien
  5. RIGMOR MYDTSKOV – portrætfotografiets diskrete mester
  6. TRYLLESPEJLET - om fotografiets natur og unatur
  7. KAN EN STÆKKET FUGL FLYVE? - om Valdemar Rørdam, hans liv og digtning

 

Foredragene bygger på billedforløb i powerpoint og har normalt en længde på ca. 60 min. + pause og spørgetid. Pris inkl. kørselsomkostninger og efter aftale.

 

Yderligere praktiske oplysninger, bestilling m.v., se venligst nederst på siden.



1.

FOTOGRAFI SOM KUNST

At kuratere er at dirigere

 

Fotoudstillingen ”Vi mennesker” (”The Family of Man”), der blev til i årene kort efter 2. verdenskrig, er en af de mest sete udstillinger nogensinde. Hvorfor? Hvad kunne den? Og hvad kunne kuratoren, direktøren for New Yorks Museum of Modern Art, Edward Steichen?

Foredraget belyser ved eksemplers hjælp, hvordan billeder på væggen kan blive til uforglemmelige beretninger. Og det præsenterer publikum for flere tankevækkende udstillinger med overraskende eksempler på fotografi som kunst.

<> 

Foredraget er lavet i 2005 til Pingyao International Festival of Photography i Kina og siden fremført ved den internationale grafikfestival, IMPACT 5, i Estland 2007, og ved Mini Meeting Place i Højbjerg Fotografiske Værksted i Århus 2010. 

 

          
Fra udstillingen ”The Family of Man”, USA 1955 (Nina Leen, USA)

2.

HUMOR MED KAMERAET

100 års lystrejse med store og kloge fotografer

 

Humor kan ikke defineres, sagde Piet Hein, for de, der har tænkt sig at forsøge, har ingen sans for humor! – Men humor kan eksemplificeres. Og det er, hvad foredragsholderen har tænkt sig at gøre i dette lysbilledshow af utrolige og vidunderlige fotografier fra fortid og nutid – fotografier, som lige så ofte griber som de morer.

Finn Thrane tager afsæt i sin egen bog om fotografisk humor, ONE SHOT EACH fra 2007, afgrænser mod ironi og satire, strejfer det platte, men sigter mod det dybe – det paradoks, at alvor er humorens væsentligste forudsætning.

<> 

[Foredraget vil blive nyredigeret ved bestilling og kan således tidligst fremføres fra april 2016]


 

 


Pentti Sammallahti, Finland: "Ekuddsvägen", 2002


3.

HULKAMERA

Det langsomme fotografi

 

Turistrejser, fester og fødselsdage – alt bliver knipset og fastholdt med det digitale lommekamera. Og resultatet gemmes på computeren mellem tusindvis af lignende billed-trofæer. Gemmes – og glemmes. For det digitale fotografis folkelige sejrsgang er ikke bare storslået massebevægelse og kommerciel succes, det er også overforbrug og forfald.

At tage hulkamera-fotografiet op til behandling medfører naturligt nok et besøg i fotografiets tekniske urtid, men perspektivet rækker videre, for det er især et møde med en anderledes tænkemåde. Snapshot er udelukket. En eksponering, der tælles i sekunder, minutter eller timer, må nødvendigvis vælge sin genstand med omhu. Det kan ses af Niépce’s og Daguerres eksperimenter fra 1820erne og -30erne, men det præger også motivvalget hos betydelige kunstnere fra det 20. og 21. århundrede, som har valgt denne kontemplative måde at fotografere på, fx  Carlos Jurado fra Mexico, Harvey Stein fra USA, Jeff Guess fra Frankrig og Pia Arke fra Grønland/Danmark.

Genrejsningen af fotografiets aura gennem disse og andres værker, som vises i et power point show, udgør essensen af foredraget, som er en hyldest til det langsomme og spirituelle billede.

<> 

Foredraget er lavet til Højbjerg Fotografiske Værksted i juni 2011 og er siden afholdt på bl.a. VERA. Skole for kunst og design i København, og på Holbæk Kunsthøjskole.


 

 


Carlos Jurado, Mexico: ”Autochrome farvebillede”, 1995


4.

KÅRE KIVIJÄRVI

Norsk rejse gennem fotohistorien

 

”Jeg har ingen forbilleder. Jeg er unik”. Disse selvhævdende ord er udtalt af den myteomspundne norsk/finske fotograf, Kåre Kivijärvi, der døde af druk i 1991, bare 53 år gammel. Den store bevågenhed, der er blevet ham til del, især i Norge, kommer af, at han var den første i fjeldlandet, der blev kunstnerisk anerkendt for sit fotografi. Om han er unik, vil foredraget belyse ved at sammenligne hans smukke og ejendommelige fotografier med uforglemmelige værker i japansk, finsk, amerikansk, tysk og dansk kamerakunst og fra denne skæve vinkel kaste et anderledes og nyt lys over fotohistorien.

<> 

Foredraget er lavet i vinteren 2011 og i marts samme år afholdt på Nasjonalbiblioteket i Oslo.

 

  

 

 


Kåre Kivijärvi, Finland/Norge: ”Hav”, 1965 


5.

RIGMOR MYDTSKOV

Portrætfotografiets diskrete mester

 

Med et negativ-arkiv på flere hundredtusind numre og en karriere på over 50 år kunne et møde med Rigmor Mydtskovs fotografi have bare kultur- og teaterhistorien som mål. Men da Museet for Fotokunst i 2004 gennemførte den første retrospektive udstilling nogensinde med fotografen, så sigtede vi på hele hendes virke: fra retouch-arbejdet i faderens Helsingørstudie i 40’erne over de kongelige billeder fra 60’erne og de indsigtsfulde teateroptagelser fra 70’erne og 80’erne frem til spejlkabinet-billederne omkring årtusindskiftet. Foredraget beskæftiger sig mindre med berømthederne end med den intuition og det kunstgreb, de er foreviget med, bl.a. inspiration fra store enere i malerkunsten. Perfektionen er til stede overalt, men det forhindrede ikke, at Rigmor Mydtskov kunne handle på en lykkelig indskydelse. Endelig skal vi ikke glemme det fandenivoldske, som hendes stærke personlighed også så befriende indeholdt. 

<> 

Foredraget er lavet i efteråret 2004 og afholdt på Holstebro Kunstmuseum i vinteren 2005.

 

 

 
Rigmor Mydtskov, DK: ”Suzanne Brøgger, forfatter”, 1980


6.

TRYLLESPEJLET

Om fotografiets natur og unatur

 

Fotografiet har det lidt lige som en af ”de her schweizerknive, der med lup, fil, dåseåbner og proptrækker kan det hele”*): det oplyser, det bedrager, det betager, det generer; det synliggør underfuldt hvad der ellers ikke kan ses; og det ses hvor man helst ville være det foruden.

Selvom fotografiet kun har lidt over 150 år på bagen, så har det gennemtrængt alle områder af de vestlige samfund. Det har gjort sig uundværligt for videnskaben, for medierne og reklamen, og det er trængt ind på kunstakademierne og gør sig nu gældende på lige fod med de gamle kunstarter. Selv auktionshusene bidrager med tårnhøje priser på de kameraskabte billeder.

Med et kig til fotohistorien vil foredraget perspektivere fotografiet, men især opholde sig ved mediets nyere og nyeste bidrag til den oprørske eller tænksomme visuelle kunst.

<> 

 

Foredraget er bestilt til og afholdt på Vejen Kunstmuseum november 2011 og siden fremført for Sammenslutningen af Fynske Fotoklubber, Svendborg, november 2012, Fotografisk Salon, Århus dec. 2013, og Seniorhøjskolen, Kerteminde, febr. 2014.

*) Citat af Hans Edward Nørregaard-Nielsen vedr. Fogtdals Kunstleksikon.

 

 

 


Harold Edgerton, USA: ”Kugle der gennemtrænger et æble”, 1964


7.
KAN EN STÆKKET FUGL FLYVE?
Om Valdemar Rørdam, hans liv og digtning


Der er ikke mange, der i dag ved, hvem Valdemar Rørdam er. Han fødtes 1872, blev voksen i 1890erne og havde sin digteriske storhedstid i 1920’erne og -30erne, hvor han et par år i træk var indstillet som kandidat til Nobelprisen. Hans angst for truslen om kommunismens verdensherredømme fik ham i 1941 - midt under krigen mod Tyskland, hvor han logerede på Malergården hos kunstner-parret Agnete og Sigurd Swane - til at offentliggøre et hyldestdigt til besættelsesmagten, fordi dette lands overlegne militær syntes ham at være det stærkest mulige bolværk mod den røde fare. Digtet fik sin virkning, men mest i form af en voldsom hån og fordømmelse af forfatteren, som nu blev kaldt landssviger og siden sin død i 1946 i udstrakt grad er blevet fortrængt og glemt.

Det vil foredraget gerne råde lidt bod på. Ved hjælp af stort set ukendte dokumenter - fotografier, udklip og korrespondance med forfatter-kollegerne Henrik Pontoppidan, Johs. Jørgensen, Karen Blixen og Martin A. Hansen samt maleren Johs. Larsen og komponisten Oluf Ring - vil publikum i powerpoint-show’ets form møde en ny forståelse af Rørdams skæbne, der kan lede til læsning eller genlæsning af de værdifuldeste dele af forfatterskabet: den eksistentielt kontemplative digtning og naturlyrikken. Da foredragsholderen har kendt digteren (der er hans kødelige morfar), vil små glimt fra privatsfæren (og fra Malergården) indimellem dukke op med det ligeværdige perspektiv: at sætte perspektiv på det tragiske og punktere det selvhøjtidelige

 

<>

 

På foranledning af Svendborg Museum blev foredraget lavet til Svendborg Bibliotek den 10. april 2013, og i efteråret samme år afholdt for Kerteminde Valgmenighed. En udvidet og revideret udgave blev præsenteret for Seniorhøjskolen, Kerteminde, efteråret 2015.
 

 

 


Valdemar Rørdam ved arbejdet, Tåsinge 1938


Foredrag kan bestilles pr. email til info@finnthrane.dk  eller via tel. 6532 1828, hvor der også kan lægges besked med navn og nummer.

 

  

 

 Mikrohøjskolen JANUS, Hverringevej 177, 5300 Kerteminde

   

 


Mikrohøjskolen for udsyn og indsigt
Hverringevej 177, Viby
DK-5300 Kerteminde
Finn Thrane
Telefon: +45-6532 1828
E-mail: info@finnthrane.dk
Web: www.finnthrane.dk
Lisbet Marschner
Telefon: +45-8657 7370
E-mail: lisbetmarschner@hotmail.com
Web: www.lisbetmarschner.dk